Купівля квартири іноземцем на вторинному ринку нерухомості в Україні не є чимось дивним. Ще до початку повномасштабного вторгнення зарубіжні інвестори вбачали перспективність в житловий та комерційних об’єктах по всій нашій країні. Зараз їх інтерес ані трохи не зменшився. Україна не обмежує права іноземців на придбання нерухомості, але існують певні вимоги та юридичні нюанси, про які важливо знати заздалегідь. У цій статті ми розглянемо, як іноземці можуть придбати квартиру в Україні, які документи знадобляться для угоди, а також які податки та збори мають бути сплачені. Сподіваємося, що завдяки нашим порадам та допомозі ви зможете укласти вигідну угоду та отримати бажаний прибуток.
Етапи та документи для купівлі нерухомості іноземцем
Як і типовий українець, іноземний інвестор проходить декілька ключових етапів для купівлі квартири чи будинку:
- Підбір нерухомості.Важливо провести попередній аналіз ринку та вибрати об’єкт, який відповідатиме конкретним запитам.
- Перевірка об'єкта. Юридична перевірка квартири – обов'язковий етап. Він допомагає переконатися в законності угоди та відсутності обтяжень.
- Укладання договору купівлі-продажу. Оформлення угоди відбувається за участю нотаріуса, який перевіряє всі документи та реєструє угоду в Державному реєстрі прав на нерухомість.
- Реєстрація права власності. Після завершення угоди необхідно зареєструвати свої права на придбану квартиру у відповідних державних органах.
- Переоформлення комунальних договорів. Варто оформити нові договори на оплату комунальних послуг на ім'я нового власника.
Головні розбіжності між українським та зарубіжним інвестором стають помітні при підготовці пакета документів. Так, іноземні громадяни, які бажають придбати квартиру на вторинному ринку в Україні, повинні підготувати такі документи:
- закордонний паспорт;
- перекладений українською мовою та нотаріально завірений паспорт рідної країни;
- ідентифікаційний код (ІПН), який можна отримати в податкових органах України.
Для отримання ідентифікаційного коду потрібно подати заяву в податкову службу, закордонний паспорт з перекладом та свідоцтво про реєстрацію. Посвідка на проживання для купівлі нерухомості не обов'язкова, проте вона потрібна для довгострокового проживання в Україні.
Щодо продавця, то від нього вимагається стандартний набір документів, який включає свідоцтво про право власності на квартиру, технічний паспорт, звіт про оцінку, довідку про склад сім'ї та виписку з Державного реєстру прав на нерухомість.
Податки для іноземців та власників майна
Одним із ключових етапів при купівлі нерухомості іноземцем є участь нотаріуса, який виконує кілька важливих функцій, таких як перевірка справжності документів, наявності боргів за комунальними платежами, іпотеки, а також права третіх осіб на майно. Також він реєструє угоду в Державному реєстрі прав на нерухомість, що гарантує законність угоди та захищає інтереси обох сторін. Оплата теж зазвичай здійснюється у нотаріуса в момент підписання договору купівлі-продажу. Іноземцю важливо пам'ятати, що при ввезенні готівкових коштів в Україну сумою понад €10,000 євро, він стикнеться з обов'язковим декларуванням в митних органах. Крім того, після купівлі нерухомості на нього чекають й інші витрати, а зокрема на сплату таких податків:
- 1% від суми угоди як пенсійний внесок;
- 1% від суми як державне мито;
- 1,5% від суми у вигляді військового збору.
Іноземець, який не має посвідки на проживання, буде вважатися податковим нерезидентом,тому для нього діють окремі правила оподаткування, які дещо відрізняються від загальних. Продавцю ж радимо не забувати про те, що й він повинен сплачувати податки, розмір яких суттєво відрізняється при першому та другому продажі за рік.
Купівля квартири іноземцем в Україні вимагає дотримання низки формальностей та ретельної перевірки документів. Участь нотаріуса, отримання ідентифікаційного коду та сплата податків є важливими етапами угоди, від яких нікуди подітися. Дотримання всіх юридичних процедур та правильне оформлення документів допоможуть уникнути проблем та подарують приємний досвід від співпраці обом сторонам договору.